Zo doe je dat – Een succesvolle winactie op Facebook!

Een succesvolle winactie op Facebook

Wil jij graag meer bereik met je berichten op Facebook en zou je graag wat meer reacties en engagement zien op je posts?

Of ben je op zoek naar een manier om je product te promoten en nieuwe potentiële klanten te vinden (en dan natuurlijk het liefst zonder dat je met jezelf hoeft te leuren)?

Dan ben je hier aan het juiste adres! Een succesvolle winactie op Facebook zou namelijk zomaar jouw antwoord  kunnen zijn.

In deze blogpost help ik je graag op weg in de wondere wereld van Facebook winacties. Ondanks dat het namelijk een prachtige tool is om meer bekendheid en engagement te creëren, mogen er ook een hoop dingen niet meer van Facebook.

Wilde jij een winactie maken met de tekst “tag iemand die” of “like en deel deze post” dan raad ik je aan om nog even verder te lezen. Dit soort winacties wil Facebook namelijk niet (meer) hebben.

Doel van je winactie

Voordat je een winactie op poten gaat zetten wil ik dat je kritisch naar doel van deze actie kijkt. Waarom wil je eigenlijk een winactie doen?

Wat hoop je hiermee te bereiken?

De tijd waarin winacties garant stonden voor veel likes en volgers zijn allang voorbij. En omdat je tegenwoordig mensen niet meer mag vragen om je post te delen, wordt ook het argument “naamsbekendheid” steeds minder relevant. (Niet helemaal waar natuurlijk, maar daarover later meer)

Niet dat ik vind dat je geen winacties meer moet doen. Maar je moet wel goed nadenken over het doel van deze winacties.

Zo gebruik ik ze zelf graag voor het verzamelen van e-mailadressen of voor het sturen van verkeer naar een landingspagina.

De winactie is dan een eerste kennismaking met jouw merk of bedrijf. Als mensen iets van jouw bedrijf willen winnen, willen ze er in de toekomst misschien ook wel voor betalen. Zo kun je met een winactie een hoop potentiële klanten ontdekken.

Ook is een winactie een goede manier om nieuwe producten of diensten te introduceren bij je huidige klanten en/of volgers.

Wat de reden van je winactie ook is, zorg dat hij past binnen Facebook anno nu en dat het een onderdeel is van je online marketingplan. Gooi dus niet zomaar een winactie online, maar denk echt na over waarom je deze winactie wil doen en wat je er uiteindelijk mee wil bereiken.

Wat mag er allemaal niet qua winacties binnen Facebook

Nu je het doel van de winactie duidelijk hebt is het belangrijk om te weten wat je NIET meer mag doen.

  • Je mag geen like & share acties meer doen, mensen moeten kunnen meedoen zonder je pagina te liken of je posts te moeten delen. Je mag mensen ook niet vragen om maar één van deze twee dingen te doen. Dit doet Facebook om spam in de timeline te minimaliseren.
  • Je mag mensen ook niet vragen om zichzelf of anderen te taggen in een foto en/of een reactie. Ook deze regel is door Facebook bedacht om het spammen van de tijdlijn te voorkomen.
  • Wanneer je persoonsgegevens verzamelt moet je een linkje naar je privacyverklaring toevoegen. Facebook wil ook graag dat je AVG proof bent en niet zomaar persoonsgegevens gaat opslaan voor een winactie.

Wat kun je dan nog wel doen?

Oké, maar wat mag er dan nog wel vraag jij je misschien af?

In de eerste instantie voelen mensen zich vaak beperkt door deze regels van Facebook. Maar wanneer we dan gaan brainstormen komen we vaak toch op superleuke ideeën die vaak meer opleveren dan alleen een winnaar.

  • Laat bestaande klanten reviews achterlaten, per maand krijgt iemand de “reviewer van de maand” prijs. Zo beloon je trouwe klanten én krijg je er nog een hoop reviews voor terug!
  • Vraag mensen te reageren met een persoonlijke foto die bij je merk past. Maak hieruit een selectie van de drie beste foto’s en laat volgers doormiddel van likes of reacties de winnaar kiezen. Zo heb je gelijk extra content uit je winactie en waarschijnlijk wordt de post dan zonder te vragen gedeeld met familie en vrienden. Die kunnen immers ook stemmen en ervoor zorgen dat hun familielid of vriend de winactie ook echt wint.
  • Hang er een opt-in aan vast zodat je aan jouw maillijst bouwt. Hier zal ik binnenkort nog een uitgebreidere post over schrijven, maar met steeds veranderende algoritmes is een eigen maillijst hebben heilig. Zo kun jij jouw volgers altijd bereiken zonder afhankelijk te zijn van een ander platform.
  • Laat mensen zich inschrijven op je website. Wanneer je handig gebruikmaakt van retargeting kun je deze mensen op een later moment benaderen voor een betaalde variant van je product. Als ze het gratis wilde hebben, dan willen ze er waarschijnlijk ook wel voor betalen!

 

En voordat je nu vol enthousiasme begint aan je succesvolle winactie op Facebook…

Vergeet ook niet om je winactie te promoten. Voor een paar euro per dag vergroot je jouw bereik. Hoe meer engagement op jouw post, hoe goedkoper het wordt om nog meer mensen te bereiken!

“Vroeger” kwam je nog wel weg met het organische bereik van Facebook, maar helaas is dat tegenwoordig wel anders. Maar 1% tot maximaal 5% van de likes op jouw Facebookpagina zullen je bericht te zien krijgen, om te zorgen dat al je volgers het kunnen zien moet je er dus toch een paar euro tegenaan gooien.

Daarnaast kun je door je winactie te promoten testen met verschillende afbeeldingen en teksten. Dit zorgt ervoor dat je leert wat wel en niet werkt binnen je doelgroep.

En daarmee ga je in de toekomst natuurlijk nog beter scoren!

 

foto: Unsplash

Dit wil je vast ook lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *