Slimmer dan het Instagram Algoritme met deze 4 Tips

Slimmer dan het Instagram Algoritme met deze 5 Tips

Hoofdpijn krijgen we van het nieuwe Instagram algoritme. Je posts worden minder gezien en je likes lijken met de dag terug te lopen. Word slimmer dan het Instagram algoritme met deze 4 tips.

Maar voordat ik je vertel hoe je slimmer kan worden dan het algoritme, wil ik je eerst met andere ogen naar het algoritme laten kijken.

Het probeert namelijk heel erg zijn best te doen voor jou… Ja serieus!

Instagram doet updates van zijn algoritme om ervoor te zorgen dat mensen content te zien krijgen die ze willen zien, content die waarde toevoegt. Niet langer willen ze spammy sales content of comments uitgedeeld door bots (we kennen allemaal die ene persoon die zomaar poep-emoji’s op allerlei foto’s achterlaat).

Instagram heeft er helemaal geen baat bij als niemand de app meer gebruikt. Ze willen juist dat mensen de app vaker en langer gebruiken en daarom passen ze het algoritme aan. Ik schreef al eerder waarom je beter geen gebruik kan maken van Instagram automation tools en het nieuwe algoritme speelt daar ook mooi op in.

Instagram wil namelijk echte content en echte interactie tussen de gebruikers! Wanneer je dit in je achterhoofd houdt bij het maken van je content voor Instagram, weet ik zeker dat je het algoritme een stuk minder irritant gaat vinden.

Oké, nu door naar de tips! (wil je liever lezen? De tekst gaat door onder de video.)

Tip 1 – Wees #relevant zodat je op de juiste explore pagina’s beland

Instagram heeft een tijdje geleden hun complete explore pagina omgegooid. Dit kun jij gebruiken om jouw content nog specifieker te maken. Ga naar de explore page en kijk in welke van de daargenoemde niches jij valt. Check dan welke hashtags en type posts het goed doen binnen die niche. Hiermee doe je doelgroeponderzoek en weet je waar de doelgroep goed op reageert, dit kun je weer gebruiken op je eigen pagina.

Staat jouw niche niet op de explore pagina? Geen probleem, je kunt ook kijken bij de verschillende grote accounts binnen jouw niche of naar jouw eigen account. Welke hashtags leveren de comments en de likes op die je wilt? Ook daaraan kun je zien waar jouw doelgroep het beste op reageert. Dit is overigens sowieso een supergoede manier om nog meer in te zoomen op wat wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep.

Ga vervolgens naar je eigen posts en kijk welke posts binnen die niche het op jouw pagina het goed deden. Je kunt deze content nu gaan “uitmelken” door variaties hierop te posten. Je hoeft echt niet keer op keer het wiel opnieuw uit te vinden. Als je een post-format hebt dat werkt, kun je dit gerust wat vaker terug laten komen. Werken selfies het beste? Post dan gewoon meer selfies en geef de post meer inhoud via de caption. Als het is wat je doelgroep zoekt maakt het echt niet uit dat je hele pagina voor 70% uit jouw eigen hoofd bestaat.

Tip 2 – Flirt met je (potentiële) volgers

Net als in het echte leven duurt het vaak even voordat je iemand vertrouwt. Ga er dus niet vanuit dat iemand direct na de eerste interactie met jouw foto (een like of het bekijken ervan) je gaat volgen of een reactie op je foto achterlaat. Deze twee dingen gebeuren pas nadat iemand een relatie met jouw pagina voelt.

Je kunt dit proces versnellen door zelf foto’s te liken van de mensen die jouw foto’s liken of foto’s te liken van mensen die in je doelgroep zitten. DM’s te sturen naar mensen die je zijn gaan volgen (dit werkt vooral goed als je een dienst verleent, wie weet kan je via DM al een korte vraag van je nieuwe volger beantwoorden) te reageren op foto’s van anderen en te reageren op de reacties die mensen bij jouw foto’s achterlaten. Hoe meer je op deze manier flirt met je (potentiële) doelgroep, hoe meer relaties er ontstaan. En gelukkig lijkt Instagram daarin niets op het echte leven, je kunt er prima een relatie op nahouden met duizenden mensen tegelijk.

Tip 3 – Wees betrouwbaar

Dat je authentiek en betrouwbaar in je boodschap moet zijn is iedereen ondertussen wel duidelijk, maar wees ook betrouwbaar in hoe vaak je post. Dit is moeilijk, ik weet het! Ook bij mij is regelmatig posten de grootste bottleneck. Je hoeft echt niet meerdere keren per dag, of zelfs elke dag, te posten. Als mensen er maar van op aan kunnen dat jij de kwaliteitscontent levert die ze van je verwachten. Zo probeer ik wekelijks minimaal twee marketingtips of inzichten te delen waar mensen mee aan de slag kunnen. De rest van de posts zijn een mix van marketing en meer persoonlijk.

Ik merk dat wanneer ik consequent tips deel en minimaal 4 foto’s per week post, mijn following blijft groeien. Doe ik dat even niet? Dan vallen er ook direct weer een aantal volgers af.

Spreek dus met jezelf een frequentie af en hou je daaraan. Zo weten je volgers waar ze aan toe zijn en kunnen ze erop vertrouwen dat ze echt de content krijgen waarvoor ze je zijn gaan volgen.

Tip 4 – Experimenteer met de verschillende Instagram tools

Ja ik weet het, niemand weet nog precies wat je nu met IG TV moet doen en live gaan is hartstikke eng. Maar deze tools gebruiken zorgt er wel voor dat Instagram je account wat meer zal boosten. Hoe meer je namelijk Instagram intensief gebruikt, hoe meer Instagram jouw content ook zal pushen.

Maak dus slim gebruik van de verschillende Instagram tools om jouw account in de kijker te spelen en zorg ervoor dat je relevante en betrouwbare content post. Deze tips zorgen er niet voor dat je account MORGEN helemaal is zoals je het wil hebben, maar als je de tips opvolgt en trouw blijft opvolgen zal je account vanzelf groeien en meer engagement krijgen.

 

Dit wil je vast ook lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *