Hoe ga je om met negatieve reacties op social media?

Als je actief bent op social media ontkom je er vroeg of laat niet aan: een negatieve reactie.

Wat moet je dan doen?

Gewoon negeren en lekker doorscrollen? Of erop reageren met een knipoog? Zo makkelijk is het eigenlijk niet om te bepalen wat je moet doen, zeker niet als je in de emotie van de negatieve reactie zit. Laten we eens kijken hoe je het beste kunt omgaan met die soms irritante, maar onvermijdelijke, negatieve feedback op social media.

De eerste negatieve reactie

Ik weet het nog goed, ik zette met zwetende handjes mijn eerste advertenties aan. Ik was al een jaar lekker bezig en had eigenlijk nog nooit vervelende reacties gehad op social media. Ik dacht ergens dat het mij wel bespaard zou blijven. Ik dacht overal extreem goed over na dus ik dacht mezelf goed af te dichten tegen negatieve reacties. De perfectionist in mij was er van overtuigd: als ik maar hard genoeg mijn best doe, komt er geen negatieve reactie.

Maar daar was hij dan toch, gelijk 2 uur na het live gaan van mijn eerste advertentie. Het ging over het e-book dat mensen konden downloaden. De schrijver riep, zonder ook maar een letter te hebben gelezen, nooit van mij iets te willen kopen. Reden? Dat ik dacht dat ik met mn eigen kop op de cover iets zou verkopen, “echt die narcistische generatie van tegenwoordig”.

Mijn eerste reactie was lachen, wat een zure doos zeg. Wat was nou precies haar probleem. Ik maakte een screenshot, stuurde (inclusief deze emoji: 😂) naar een vriendin en ging verder met mijn leven.

Of…

Nou dat was mijn doel. Maar het bleef de rest van de dag aan mij knagen. Ik wilde mij verdedigen en ook de reactie verwijderen. Ik voelde mij boos, verdrietig en beschaamd tegelijkertijd.

Het was een beetje een rollercoaster, en dat van een opmerking waar die zure doos zelf waarschijnlijk al niet meer over nadacht.

Reageer op vervelende reacties met Stijl

Als je besluit om te reageren, doe het dan met stijl. Houd het vriendelijk. Het is opvallend hoe vaak mensen van toon veranderen als je positief reageert. Zo stuurde iemand mij ooit een DM over hoe irritant mijn stem wel niet was en dat ze daarom nooit naar mijn podcast wilde luisteren. Ik reageerde aardig met dat ik helaas niet mijn stem kon veranderen maar dat ik graag marketingvragen in de DM zou beantwoorden, ook gaf ik een complimentje over haar profielfoto.

Wat denk je? Direct excuses, een uitleg waarom ze die dag niet lekker in haar vel zat én een bekentenis dat ze zich eigenlijk niet zo realiseerde dat er échte mensen achter de advertenties op Instagram zaten. Het grappige is dat de meeste negatieve reacties ook voorbij komen op advertenties, dus deze vrouw is ook zeker niet alleen in deze gedachte.

Negatieve feedback is nooit leuk, vooral als het persoonlijk wordt. Als het echt over de schreef gaat, verwijder het dan gerust, vooral als het schadelijk is voor je volgers. Op mijn acount over zelfliefde en lichaamsacceptatie sta ik bijvoorbeeld absoluut geen reacties toe die mij bodyshgamen of die negatieve uitlatingen doen over andere lichaamstypes. Die gooi ik zonder pardon in de prullenbak en mensen die het vaker doen worden geblokkeerd.

Angst voor Negatieve Reacties

De angst voor negatieve reacties is soms erger dan de reactie zelf. En ik snap het, de dingen die je over jezelf denkt zijn namlijk velen malen gemener dan wat andere mensen daadwerkelijk tegen je durven te zeggen. Laat deze angst dus niet je social media strategie bepalen!

Daarnaast kun je negatieve reacties op social media ook omdenken:

  • Het is meer engagement die ervoor zorgt dat jouw post aan meer mensen wordt getoond!
  • Het is een kans om achter een beperkende overtuiging of verkoopbezwaar van je doelgroep te komen. Reageert iemand namelijk negatief maar inhoudelijk, dan geeft dit je weer inzichten waar je wat mee kan. Een goed doordachte reactie kan er dan zelfs voor zorgen dat je mensen overtuigt om met jou samen te werken.
  • Het is een kans om jezelf te laten zien, wanneer jouw doelgroep ziet dat jij in stijl op negatieve reacties reageert, heeft dat een positief effect op hun beeld van jou.

Een golf aan negatieve reacties, want je hebt een foutje gemaakt

Stel je voor: Je deelt enthousiast een video online en gaat verder met je leven. Wanneer je later terugkeert en ziet dat je al 30 reacties hebt gekregen, denk je: YES! Maar wanneer je de meldingen opent, wordt al snel duidelijk dat bijna al die reacties negatief zijn.

Je voelt je keel samentrekken en een plotselinge golf van hitte overspoelt je. Snel druk je het scherm van je telefoon uit. Je hebt nu echt even geen zin om hiermee om te gaan… 

Je denkt bij jezelf “het is maar internet, niet het echte leven”

Maar natuurlijk blijft het knagen in je gedachten. Dit is absoluut niet wat je voor ogen had gehad…

Wat moet je doen als je in zo’n situatie terechtkomt?

Het is erg afhankelijk van wat de negatieve reacties zijn. Soms kom je gewoon ineens helemaal niet bij je doelgroep terecht. 

  • in dat soort gevallen: de echt gemene reacties deleten en eventueel het gesprek aan gaan omdat je misschien ook wel nieuwe mensen hiermee kan aanspreken;
  • loopt het echt uit de hand? Zet dan de mogelijkheid tot het achterlaten van comments uit.

Laten we eerlijk zijn, we maken allemaal wel eens een fout. Als dat gebeurt, verwijder de post en upload een excuses. Probeer niet te rechtvaardigen waarom je het hebt gedaan, maar erken gewoon dat je fout zat, bied je excuses aan en hervat je postschema de volgende dag weer.

Blijven mensen hameren op de fout die je hebt gemaakt? Dan kun je deze reacties verwijderen of een standaard reactie maken waarop je kenbaar maakt dat jij je fout begrijpt en het in de toekomst anders aanpakt, maar dat je graag nu weer verder wil.

Blokkeer de Negatieve Energie

Ben je bang voor negatieve reacties van een bepaalde persoon? Blokkeer diegene gewoon. Het maakt niet uit wat anderen denken; het is jouw leven en jouw bedrijf. Laat je niet dicteren door iemand die er eigenlijk niets mee te maken heeft.

Mensen roddelen toch wel, mensen hebben toch wel een mening, wat je ook doet. Dan kun je beter maar gewoon iets doen waar je zelf in elk geval heel happy van wordt. 

Meer lezen: