“Ja maar dit aantal followers staat echt lullig, kunnen we niet beter nog een paar followers kopen? Dat kost echt maar een paar tientjes en mijn doelgroep vindt dat nou eenmaal belangrijk”
Deze vraag en het gesprek wat daarop volgt voer ik meer dan eens tijdens mijn strategiesessies. Iedereen die een wat jongere doelgroep heeft, houdt ontzettend vast aan followers en likes.
En with good reason, de doelgroep vindt dat namelijk belangrijk!
Klopt helemaal…
En daarom moeten we het dan maar zo snel mogelijk opbouwen, anders verliezen we momentum…
Ho, nee stop! Hier ben je mij kwijt.
Ja je doelgroep vindt followers en likes belangrijk. Het is een stukje social proof, dat zij niet de enige zijn die je product of dienst leuk vinden. Dat anderen ook geïnteresseerd zijn in dit bedrijf etc. Is allemaal heel belangrijk.
En dat geldt overigens niet alleen voor een jongere doelgroep. Voor iedereen is het stukje social proof ontzettend belangrijk. Maar dit kopen of via bots voor elkaar krijgen is echt niet de manier.
Ten eerste geef je dan vaak je inloggegevens aan een of ander malafide bedrijf die handelt in likes, followers of automation. Wat weet jij eigenlijk over de mensen aan wie jij jouw bedrijfsgegevens zomaar geeft? Wat gaan zij verder doen met deze informatie? Ik hoop maar dat je op z’n minst dat wachtwoord nergens anders gebruikt, want anders heb je zojuist jouw kostbare inloggegevens aan een rando op internet gegeven.
Goed, zelfs als we het veiligheidsissue even parkeren heb ik hier nog wel meer over te zeggen. Twee dingen om exact te zijn:
1. Wat denkt je doelgroep ervan als ze achter deze praktijken komen?
En
2. Wat heb je eigenlijk aan deze likes een follows?
Denk aan je doelgroep en de imagoschade die je oploopt bij het ontdekken van deze praktijken
Ja, jouw doelgroep vindt likes, follows en comments belangrijk. Niet alleen omdat dat nummertje leuk staat, maar vooral om de sociale bevestiging die erbij hoort. Veel mensen vinden dit leuk, dus het is “veilig” om dit product ook leuk te vinden.
Maar naast likes is er een andere trend gaande: authenticiteit. Op social media is er al genoeg nep te ontdekken. Daarom wordt het steeds belangrijker om “echt en authentiek” te zijn. Wanneer jouw doelgroep erachter komt dat jij likes en followers koopt, of deze via automation binnenkrijgt, loop je meer imagoschade op dan wanneer je gewoon rustig vanaf 0 zelf begint op te bouwen.
Ja wellicht denkt iemand dan “leuk product, maar bijna geen likes… weet niet of dit wat is”. Dat is jammer, maar de deur staat nog open. Nadat de early adaptors wél een aankoop hebben aangedurfd kun je deze klant nog terug krijgen.
Maar wanneer men er achter komt dat je likes, followers, comments en misschien zelfs reviews inkoopt of automatiseert denken mensen al snel “niet te vertrouwen”, “wat ontzettend triest zeg” of “ik voel me echt belazerd”.
Ja… dat is toch een stuk moeilijker om van terug te komen kan ik je vertellen.
Is dat echt die paar extra likes waard?
En dan is er nog de vraag, wat heb je er eigenlijk aan?
Helemaal niets – einde.
Oké, ik zal proberen niet zo kort door de bocht te zijn. Maar het komt eigenlijk wel neer op bovenstaande. Als jij “maar” 50 volgers hebt, maar al deze volgers nemen je dienst af… dan zit je toch wel al even vol.
Als jij 3000 volgers hebt, maar geen van deze volgers heeft interesse in je dienst of product. Ja, dan zit je daar dus met je volgers…
En dan heb ik het nog niet eens gehad over algoritmes…
Kijk bijvoorbeeld eens naar Instagram. Wanneer je daar een post op de tijdlijn doet wordt deze in de eerste instantie aan 3 tot maximaal 10% van je volgers getoond. Als deze geen of weinig reactie op deze post hebben, markeert Instagram deze post als niet interessant. Dit heeft vervolgens tot gevolg dat de post in minder nieuwsoverzichten zal worden verspreid.
Als jij jouw volgers dus hebt gekocht of via een volgtreintje hebt ontvangen, zullen ze minder interactie hebben met je post. Ze hebben immers niet echt interesse in jouw product of dienst. Dit heeft dan weer direct invloed op hoeveel andere volgers jouw posts te zien krijgen. Met het huidige algoritme is engagement al lastig genoeg, maak het jezelf dus niet lastiger door te gaan voor winst in volgers en/of engagement op de korte termijn!
De moraal van dit verhaal? Laat de focus op likes en volgers lekker los en ga vooral voor de mensen die écht interesse hebben in jouw bedrijf. Misschien een beetje pijnlijk voor je ego, maar uiteindelijk wel het beste voor je omzet!