Je hebt een leuk idee om een eigen bedrijf te starten, of misschien ben je al begonnen. Het is tijd voor jouw marketing, maar nu kom je tot de ontdekking dat iemand anders al doet wat jij doet. Het voelt nu alsof je eigenlijk niet meer kunt beginnen met het concept wat je had bedacht… Want posten op social media, dat voelt echt heel spannend wanneer er al iemand anders binnen dit gebied actief is op de verschillende kanalen. Wat heb jij nog toe te voegen?
Als jouw doelgroep het andere bedrijf ook online kan zien, met veel meer volgers en posts, waarom zou iemand dan nog voor jou kiezen?
Help, wat nu?!
Weet ten eerste dat je niet de enige bent die tegen dit probleem aanloopt. Ik weet niet precies waarom, maar veel van ons leven met het idee dat je als ondernemer alleen maar geld gaat verdienen wanneer je een ontzettend vernieuwend concept of nieuw product hebt. En nu kun je natuurlijk niet compleet een ander kopiëren en plakken in jouw eigen onderneming, maar er is zeker ruimte voor meerdere spelers op de markt.
Twijfel je aan dat statement?
Kijk dan naar de grote sneakermerken, kun jij er meer dan 2 opnoemen die wereldwijd te koop zijn? Waarschijnlijk wel! En wat dacht je van alle kappers, Chinese restaurants en bakkerijen die ons land (en soms alleen al één plaats) telt, ook die verdienen een inkomen met iets wat iemand anders ook al doet. En voor de filmliefhebbers onder ons: “White House Down ($205,4 miljoen)” en “Olympus Has Fallen ($170,2 miljoen)” hadden bijna hetzelfde plot en kwamen rond dezelfde tijd uit. Toch hebben ze beiden winst gedraaid.
Deze voorbeelden alleen al zouden je moeten laten zien dat het feit dat iemand anders een soortgelijk concept heeft je niet moet tegenhouden. Maar mocht jij je toch nog zorgen maken, dan heb ik vanuit marketingperspectief nog een paar dingen waar je naar kunt kijken om jezelf te onderscheiden van jouw concurrentie:
Positionering
Wie zijn jouw ideale klanten? Is jouw concurrentie hierin een specialist of een generalist? Hoe specifieker en scherper jij je doelgroep hebt, hoe beter je deze kunt bedienen. Het maakt dan niet uit of een ander al actief is op social media, want als jij heel specifiek één doelgroep weet aan te spreken, volgen die liever jouw bedrijf dan iemand die breder target.
Hoe zijn de concurrenten geprijsd en wat krijg je daarvoor terug als klant? Er zijn verschillende prijs- en verdienmodellen op de markt. Sommige zijn meer high-end, terwijl andere juist op de onderkant van de markt mikken. Een positioneringskeuze maken kan je helpen om je te onderscheiden van je concurrenten. Denk hierbij niet dat goedkoper altijd beter is. Soms is het juist interessant om in een verzadigde markt een high-end optie te creëren.
Geef je klanten een ervaring
Hoe ervaren klanten jouw product en/of service? Hoe is de verpakking of hoe verloopt de onboarding van een nieuwe klant binnen een B2B-proces? Ook hier kun je het verschil maken. Hoe ga je om met veelgestelde vragen na aankoop? En hoe gaat de aftersales? Hoe doet je concurrentie dit?
Elke vorm van positionering vraagt om een eigen specifieke klantervaring. Hierop focussen is een belangrijk onderdeel van marketing waar veel startende ondernemers zich nog op
verkijken. Hier kun je je dus echt onderscheiden door wie je als ondernemer bent en hoe je je producten en/of diensten levert.
Hoe ervaren potentiële klanten jouw online aanwezigheid? Hoe makkelijk kunnen bezoekers eigenlijk contact met jou opnemen? Komt de uitstraling van jouw social media overeen met je website en kunnen ze makkelijk tussen de twee switchen? Wat jij online post, hoe dat klinkt en hoe je posts eruitzien, heeft invloed op hoe klanten de interactie met jouw bedrijf ervaren.
Maar het feit blijft dat anderen het al langer doen en dus meer posts, volgers en bekendheid hebben dan jij…
Nu zou ik heel brutaal “ja en?” kunnen zeggen. Maar ik begrijp dat het echt niet zo makkelijk voelt. Bekijk het eens zo: wat nou als iemand precies op jouw boodschap met jouw uitstraling en positionering zit te wachten? Deze persoon koopt misschien niet van de concurrent omdat het ergens toch nog niet helemaal goed voelt.
Daarnaast kent niet iedereen elke speler op de markt, soms zelfs niet de in jouw ogen grote spelers. Jij kent waarschijnlijk elke ondernemer binnen de bubbel waarin jij actief bent. Maar ken je elke kapperszaak die binnen een straal van 50 kilometer van je huis zit? En zo ja, ken je dan ook elke andere ondernemer die in die straal actief is?
Waarschijnlijk niet…
Laat het feit dat een ander al langer actief is op social media je niet tegenhouden. Jouw doelgroep bereik je wanneer je gaat posten. Het kost tijd om dat te laten groeien, maar dat moet geen reden zijn om het niet te doen! Voor meer tips over zichtbaarheid op social media kun je mij volgen op Instagram, LinkedIn of mijn podcast.
Meer leren over zichtbaarheid?
Zichtbaar zijn met je bedrijf is iets spannends. Er is altijd wel een reden om het niet te doen. Je bent te druk, je bent beter offline of je weet gewoon niet zo goed wat te posten.
Nu zijn dat natuurlijk gewoon verhalen die jij jezelf vertelt om ervoor te zorgen dat jij je niet schuldig hoeft te voelen over het laten versloffen van dit gedeelte van je business.
In deze podcast laat ik drie van de gedachten zien die de meeste ondernemers hebben als ze onzeker zijn over het posten op social media en ik geef je direct een aantal redenen waarom jij je niet moet laten tegenhouden door deze gedachten ;-).