Op welke social media kanalen moet je aanwezig zijn als ondernemer?

Op welke social media kanalen moet je aanwezig zijn als ondernemer

Als ondernemer wil je natuurlijk jezelf laten zien online. Wanneer je social media goed inzet kun je hier namelijk veel kwalitatieve leads vandaan halen, zonder dat je daar duizenden euro’s aan uit hoeft te geven.

Dat klinkt goed!

Maar met YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter (en,en,en…) is het soms moeilijk om overal (goed) aanwezig te zijn.

Als ondernemer moet je natuurlijk overal aanwezig zijn!

Toch?

Nou… dat hangt er een beetje vanaf.

Op welke social media kanalen moet je aanwezig zijn als ondernemer?

Wanneer je social media wilt inzetten voor je bedrijf is het belangrijk om eerst naar je ideale klant te kijken. Waar zit deze klant, welke social media gebruiken ze? Wie volgen ze? Wie volgen ze ABSOLUUT NIET. Waar reageren ze nu op, of laten ze sowieso niet snel een reactie achter op social media? Houden ze van foto, video of lezen ze liever een lange lap tekst?

Wanneer je dit helder hebt, is het al veel makkelijker om te beslissen op welke kanalen je actief moet zijn.

Vloggen is bijvoorbeeld hartstikke hip, maar als geen van je ideale klanten regelmatig op YouTube zit dan kun je een vlog maar beter laten voor wat het is.

En wanneer jouw klant dagelijks op Instagram zit om een beetje te scrollen, maar veel actiever Facebook en LinkedIn gebruikt. Dan weet je ook dat je niet op Instagram hoeft te adverteren.

Op welke social media je bedrijf moet zitten begint dus eigenlijk met de vraag “waar zit mijn klant?”.

Welk type content kun je gebruiken op social media

Wanneer je weet waar je klant zit, is het tijd om deze vorm van social media ook echt te gaan gebruiken.

Mijn advies is om je op maximaal twee kanalen tegelijk te focussen. Je wilt namelijk niet van alles een beetje doen. Nee, je wilt wat je doet zo goed mogelijk doen!

Het is natuurlijk ontzettend belangrijk om te kijken wat voor type content goed scoort. Zo kun je op Instagram veel kijkers op je Instagram Live, Stories en tegenwoordig ook IG TV krijgen omdat Instagram deze nieuwe functies pusht. Ditzelfde geld voor bijvoorbeeld Facebookvideo en Facebook Live.

Maar je moet behalve kijken naar wat goed scoort, ook goed kijken naar wat bij jou past.

“Ja maar ik wil niet met mijn hoofd overal op het internet staan” hoor ik je denken.

Gelukkig hoeft dat ook niet!

Er zijn manieren om video te gebruiken zonder dat je zelf in beeld komt. Stel je bent social media manager, dan kun je live vragen beantwoorden over bijvoorbeeld Instagram marketing en dan direct op beeld laten zien hoe je dit doet. Zo hoef je zelf niet (groot) in beeld en kun je toch gebruik maken van video.

Soms past video überhaupt niet bij de content die je wilt delen.

Gelukkig zijn er nog veel meer type content die jij in kunt zetten op social media. Zo kun je gebruik maken van tekst in bijvoorbeeld een blog, een lange Facebook post, LinkedIn Pulse of langere Instagram berichten. Ook kun je Infographics maken die op de verschillende social media kanalen worden gedeeld of kun je gebruik maken van audio in de vorm van een podcast.

Belangrijk is dat je content waarde toevoegt voor je doelgroep. Het moet ze informeren, antwoord geven op vragen die ze hebben. Daardoor gaan ze jou zien als een autoriteit en zal je social following groeien.

Hoe vaak moet je posten?

Dan de golden question; hoe vaak moet je eigen posten op social media.

Je hebt vast van alles al gehoord. Van de beste tijdstippen waarop je moet posten tot de juiste hoeveelheid. Maar als ik eerlijk ben zie ik bij klanten uiteenlopende resultaten.

Een tijdstip of frequentie die voor de een werkt, levert bij de ander helemaal geen resultaten op.

Oké… daar heb je dus helemaal niet aan.

Gelukkig zijn er wel wat algemene richtlijnen!

Post regelmatig, voeg waarde toe en zorgt dat volgers op je kunnen rekenen.

Post regelmatig
Een keer per week is bijna nergens voldoende. De algoritmes van verschillende social media kanalen zijn er wel op gericht dat pagina’s die vaker posten voorrang krijgen. Alleen op YouTube kun je redelijk goed scoren met kwalitatieve video’s die maar een keer per week online komen. Semi-dagelijks posten is over het algemeen het meest effectief. Zorg hiervoor dat je een goede mix hebt van micro en macro content. Schrijf lange posts of captions, deel korte feitjes, foto’s, quotes etc.

Vind je het moeilijk om regelmatig te posten?

Kies dan week of maandthema’s, dit maakt het vaak makkelijker om dingen te bedenken die je kunt posten.

Voeg waarde toe

Geef mensen een reden om je te volgen op social media. Als jij alleen maar vraagt (schrijf je in, koop nu etc.) en nooit geeft, dan krijg je als volger eigenlijk niets terug. Het is dus belangrijk dat je eerst geeft, en dan pas vraagt. Wanneer je zeven posts per week hebt zorg dan dat minimaal vier posts per week iets teruggeven aan je doelgroep. Geef antwoord op brandende vragen of geef ze een kijkje achter de schermen.

Zorg dat volgers op je kunnen rekenen

Als jij elke donderdag en superslimme tip deelt waar je doelgroep echt wat aan heeft, dan zul je zien dat ze daarop gaan wachten!

Wat je frequentie dus ook is, communiceer dit duidelijk!

Zo weten je volgers waar ze op kunnen rekenen én MISSEN ze je tips en tricks ook echt! Zeker met de nieuwe algoritmes die ervoor zorgen dat niet iedere post gezien wordt, is het heel belangrijk dat je gemist wordt.

Ben jij al op social media aanwezig met je bedrijf, maar heb je moeite met het juiste kanaal kiezen of met de juiste content vinden? Stel je vraag hieronder in de comments, ik help je graag op weg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *