Dat je op social media iets moet doen voor je bedrijf is ondertussen wel bekend. Maar WAT dan? De afgelopen jaren heb ik voor mijn klanten een driestappenstrategie ontwikkeld die ze een stroom van potentiële klanten via Instagram, LinkedIn en TikTok oplevert. Vandaag ga ik deze met je delen!
Want als je denkt dat je er bent met een leuke post waarin je tips en tricks geeft over jouw niche, dan kom je van een koude kermis thuis. Veel ondernemers doen dit namelijk al en met weinig succes. Dit is vaak de groep die mij een bericht stuurt dat ze al maanden (of soms zelfs jaren) wekelijks content plaatsen en maar nauwelijks groeien. Nu heb ik ondertussen zoveel social media-campagnes opgezet dat ik over hashtags droom en emoji’s mijn tweede taal is geworden.
Dus, laat mij je de like, know en trust fases op social media introduceren, deze gaan je namelijk helpen bij dit probleem:
Fase 1: Content om Ontdekt te Worden (KNOW)
Oké, mensen, het is tijd om jezelf te laten zien. Als je wilt dat mensen je leren kennen, moet je content maken die herkenbaar is of zelfs een beetje controversieel. Herkenbaarheid is jouw troefkaart. Vertel verhalen die je doelgroep kunnen aanspreken. En als je een geheim wapen hebt – iets unieks – deel dat dan met de wereld! Het kan een grappige anekdote zijn over je laatste avontuur met je kantoorplant of een legendarische blunder op een marketingconferentie. Wees authentiek, maar wees voorbereid om een beetje buiten de lijntjes te kleuren, zolang het maar past bij je merk. Maar pas op, jongens, controversieel betekent niet dat je politieke drama moet veroorzaken. Houd het relevant en respectvol.
Content in deze fase is vaak bedoeld om te entertainen. Het is ook de content die het meeste kans heeft om viraal te gaan. Het heeft namelijk niets te maken met verkopen, vaak weinig te maken met jouw product of dienst en alles te maken met jouw doelgroep. Probeer je echt te weerhouden van verkopen in deze post, ook niet stiekem in de caption van een grappige foto of video…😉
In deze fase gaat het echt om naamsbekendheid. Laat mensen kennismaken met jouw account. Als je dit goed doet, klikken mensen door en komen ze vanzelf de content in de andere twee fases tegen op jouw profiel. Wanneer ze interesse hebben, klikken ze dan vanzelf door naar deze posts waar je wel meer over jou, je bedrijf en de mogelijkheden tot samenwerken of kopen vertelt.
Fase 2: Content om Vertrouwen te Winnen (LIKE)
Je hebt de aandacht getrokken met een herkenbare of controversiële post, nu heb je ze op je profiel. Dan is het tijd om ze kennis te laten maken met jou en je bedrijf, zodat ze meer willen weten en zien dat jij ze ook daadwerkelijk kunt helpen.
Hier mag je dus de transformatieverhalen en reviews plaatsen, hier kun je alle tips en tricks delen die je wilt en geef ze een kijkje achter de schermen. Zo ontstaat er een beeld van jou als ondernemer of van het bedrijf waar ze een product of dienst kunnen kopen. Mensen doen graag zaken met mensen, dus als je er een beetje (of een beetje veel) persoonlijkheid in kan strooien → graag!
Fase 3: Content om te Verkopen (TRUST)
En dan, als je eindelijk dat vertrouwen hebt opgebouwd en mensen je echt leuk vinden (niet alleen voor je meme-posts), is het tijd om te verkopen. En dat mag dan ook echt wel duidelijk, vergeet niet om ook echt om de verkoop te vragen. Want net als op de markt is het wel verstandig om je producten ook echt uit te stallen en te vertellen dat mensen het nu bij jou kunnen kopen.
Dit kun je natuurlijk best een beetje creatief verpakken, maar zorg ervoor dat het niet te cryptisch wordt. Je concurreert online niet alleen met andere aanbieders van jouw product of dienst, maar ook met elke andere app en afleiding die er te vinden is. Wees dus duidelijk over wat je verkoopt en hoe ze dit kunnen kopen. Verwarring zorgt namelijk voor twijfel en dat zorgt er dan weer voor dat iemand zo wegswipet naar het volgende bericht.
Content bedenken voor deze 3 fases is de basis van een goede marketingstrategie. Belangrijk om te onthouden, je hoeft het echt niet in deze volgorde online te zetten. Onthoud dat een verdeling tussen deze typen posts belangrijk is en stel ook doelen voor de posts die te maken hebben met de fase waar ze inzitten.