Waarom kernwaarden ook belangrijk zijn voor jouw bedrijf!

Als (startende) ondernemer ben je vaak vooral bezig met het werken in jouw bedrijf. De dagelijkse werkzaamheden, klanten werven en administratie. Allemaal super belangrijk. Maar hoe vaak werk jij eigenlijk aan je bedrijf? Hoe vaak sta jij stil bij wie of wat jouw bedrijf eigenlijk is en waarom je doet wat je doet?

Juist, bijna nooit – en daar ben je zeker niet alleen in…

Zonde, want juist die “why” en je kernwaarden zijn ontzettend belangrijk voor je bedrijf!

Maar waarom moet ik kernwaarden hebben, ik heb maar een klein bedrijfje?

Deze vraag krijg ik ontzettend vaak. Het voelt als onzinnig om diep in je business te kijken als je jezelf vooral identificeert als “maar een ZZPér” of “iemand met een klein bedrijfje”.

Maar wil je niet meer?

Wil je niet een bedrijf waar je op kunt bouwen? Je bent immers op zoek gegaan naar marketing tips om je bedrijf te laten groeien. En groei komt als je weet vanuit welke boodschap je dit doet.

Nu hou ik er sowieso niet van om jezelf in woorden klein te houden, maar kernwaarden en een why zijn voor iedereen belangrijk. Ongeacht de grootte van je bedrijf! Vanuit je kernwaarden en why ontwikkel je namelijk een tone of voice en kun je makkelijk identificeren welke dingen wel en niet bij je bedrijf passen. Zo maak je makkelijk(er) strategische keuzes en wordt je bedrijf wendbaarder.

Het goede nieuws is: iedereen heeft al kernwaarden!

Gelukkig hoeft het allemaal niet heel ingewikkeld te zijn. We hebben namelijk allemaal al kernwaarden. Je hebt ze nu misschien nog niet zo duidelijk, maar we hebben allemaal een reden waarom we de dingen doen die we doen. Als je geen drive had om dingen anders of op jouw eigen manier te doen, was je wel in loondienst gebleven. Je hebt dus geen ingewikkelde sessies nodig om kernwaarden te ontwikkelen. Je moet ze alleen binnen jouw eigen bedrijf leren herkennen en vervolgens erkennen als kernwaarden.

Begin met de vraag “waarom”

Het begint allemaal met de vraag “waarom?”. Waarom doe jij wat je doet, wat heeft jou ertoe gedreven om jouw bedrijf te beginnen. Wie wil jij helpen en waarom wil je dat eigenlijk? Simon Sinek heeft hier een mooie talk over die misschien wat meer op leiderschap gericht is, maar het principe blijft ook voor marketingdoeleinden hetzelfde:

Wanneer je hier over nadenkt is het ook belangrijk dat je dit opschrijft. Maak je why concreet! Nadat je het hebt opgeschreven, leg je de tekst even weg. Wanneer er minimaal 24 uur verstreken is kijk je weer naar de tekst.

  • Voelt het goed?
  • Ligt het in lijn met wie jij bent?
  • Is er een manier om het nog scherper op te schrijven?

Gefeliciteerd! Jij hebt nu je eerste stap naar een sterke bedrijfsidentiteit gezet…

En dan nu naar de kernwaarden

Wanneer je jou waarom duidelijk hebt is de essentie van je bedrijf ook gelijk een stuk duidelijker. Dan is het nu tijd om te bedenken hoe je de dingen doet die je doet. Schrijf tien tot twintig woorden op die bij je opkomen als jij aan je bedrijf, je waarden en werkwijze denkt. Begin vervolgens te strepen tot je er 3 tot 5 overhebt die 100% passend zijn.

En tadaa, dit zijn jou kernwaarden! Met alleen kernwaarden ben je er natuurlijk nog niet. Je moet er ook naar handelen en ze actief meenemen wanneer je strategische beslissingen voor je bedrijf neemt. Maar je kernwaarden duidelijk hebben is een belangrijke eerste stap naar jouw succesvolle marketingplan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *