Een perfecte sales pagina in 4 stappen

Perfecte Sales Pagina

Wil jij de conversies van je salespagina verhogen? In dit artikel leg ik je precies uit hoe je mensen doormiddel van tekst in de juiste mindset krijgt.

Een goede webtekst begint met een goede “hook” en de belangrijke informatie over je product of dienst bovenaan. Hoe verder je naar onder scrolt, hoe minder belangrijk de informatie wordt.

Daarmee bedoel ik niet dat er onzin moet staan of allerlei irrelevante feiten…

Maar wel dat er halverwege de pagina niet ineens nieuwe informatie wordt geïntroduceerd. Je begint bij de pitch en later op de pagina onderbouw jij deze pitch, niet andersom!  Stel, jij hebt een dieetpraktijk en mensen komen pas halverwege de pagina achter dat jij programma’s op maat maakt. Dan ben je een gedeelte van de mensen die daar naar op zoek waren al verloren!

“Ja dat lijkt me nogal logisch Daniëlle” hoor ik je denken.

Maar weten en doen, dat lijken in de praktijk toch echt twee verschillende dingen. Nog te vaak beginnen salespagina’s met hoe lang de ondernemer al in het vak zit of een hele technische uitleg van het product. Er is een plaats en tijd voor dit soort teksten, maar op je salespagina’s moet verkocht worden!

De perfecte opbouw van een salespagina

Om ervoor te zorgen dat jouw volgende pagina een groot succes wordt, deel ik mijn succesformule voor salespagina’s. In vier simpele stappen schrijf jij vanaf nu teksten die de lezer aanzetten tot actie!

Stap 1: Begin bij het probleem en pitch jouw oplossing

Het is belangrijk om mensen direct te laten weten welk probleem jouw product (of dit nu een fysiek product of een dienst is) oplost. Ook kan het helpen om te beginnen met een vraag of stelling die mensen direct in de “JA”-modus zet.

Als je namelijk een keer ja hebt gezegd, is de kans dat je daarna weer ja zegt (en dus een product koopt of je inschrijft voor een nieuwsbrief) veel groter.

Dus niet: Als voedingsdeskundige begeleid ik al 10 jaar mensen succesvol naar een gezond gewicht. Mijn programma op maat zorgt ervoor dat je weinig honger hebt en dat je dingen eet die je lekker vindt. Dit zorgt voor een blijvend resultaat.

Maar wel: Wil jij vijf kilo afvallen zonder honger? Als voedingsdeskundige maak ik een programma op maat; blijvend resultaat met dingen die jij lekker vindt.

De eerste tekst is misschien prima voor je bio op LinkedIn of om in je “over mij” te verwerken. Maar wanneer je wil dat een pagina converteert, moet je mensen direct confronteren met het voordeel dat ze uit jouw product of dienst kunnen halen.

Stap 2: Geef mensen meer achtergrond en maak gebruik van reviews

Oké je hebt de aandacht getrokken met een goede eerste alinea, nu is het tijd om ze wat meer te vertellen over je product of dienst. Focus je hier op storytelling en het voordeel van jouw product. Reviews of succes stories helpen hier ook enorm. Mensen proberen nu namelijk te beslissen of jij voldoende kennis en kunde hebt om ze te helpen. Als ze hier dus anderen tegenkomen die ook door jou zijn geholpen groeit het vertrouwen in jouw dienst of product.

Heb je nog geen reviews? Dan kun je jouw beweringen onderbouwen met bijvoorbeeld statistieken, onderzoeken die er zijn gedaan of artikelen die iets zeggen over jouw business een waar jij bij kunt helpen.

“Onderzoek wijst uit dat afvallen zonder honger en met producten die je lekker vindt, zorgen voor blijvend resultaat”

Stap 3: Overtuigen

Na de reviews neemt je tekst een andere wending. Je legt mensen uit waarom ze precies jouw dienst moeten afnemen. Hier mag je dus je tien jaar ervaring uit de kast trekken. Denk zowel praktisch (altijd up-to-date met de laatste onderzoeken) als emotioneel (“10 jaar ervaring in het vak” of je je eigen struggles met het probleem dat je oplost).

Probeer hier alle “redenen om niet te kopen” te tackelen. Heb jij een dienst of product met een flink prijskaartje? Dan is dit een investering. Ben jij een nieuwe speler op de markt en denk je dat mensen bang zijn om een kat in de zak te kopen? Geef dan duidelijk aan dat mensen het product kunnen retourneren of aanpassen binnen een bepaalde periode.

Stap 4: En verkopen maar

Nu is het tijd voor de verkoop. Mensen die het helemaal tot onderaan je pagina hebben “gered” zijn (bijna altijd) geïnteresseerd in je product of dienst. Nu hoef je ze alleen nog maar over de koopdrempel te tillen.

Je kunt dit doen doormiddel van gebiedende wijs (koop nu, vraag direct aan etc.) of door verliestaal te gebruiken. Als er namelijk één ding is wat mensen vreselijk vinden, dan is het iets verliezen.

Keukenboeren spelen hier bijvoorbeeld handig op in. Wanneer jij al even tijd hebt doorgebracht met de verkoper en je keuken op maat hebt laten maken ben je al bijna bij het aankoopmoment. Toch wil jij nog even verderkijken en vergelijken, misschien ben je ergens anders wel goedkoper uit.

De verkoper zegt dat het geen probleem is maar dat hij “deze korting alleen de komende week kan garanderen”.

Dit is een perfect voorbeeld van verliestaal

Want als jij niet binnen een week beslist, gaat de korting verloren. En die “korting”, ja dat is eigenlijk de prijs waarvoor jij de keuken nu al hebt… dus daar ga je geen afscheid van nemen! Je weet namelijk niet wat je ervoor terugkrijgt. Het zou een nog betere prijs kunnen zijn, maar het kan ook dat je gewoon de volle mep moet betalen.

Wat doe je dan als je het product toch wil hebben?

Juist…

Na wat speuren op het internet en een bezoekje aan een andere keukenboer… Ga je toch maar terug naar de winkel, snel aanschaffen voordat de korting vervalt…

Deze techniek werkt niet alleen voor keukens. Het werkt eigenlijk voor alles wat je wil verkopen! Zodra mensen denken dat ze iets te verliezen hebben door niet NU te beslissen, gaan ze sneller over tot een aankoop.

 

Schrijven maar!

En daarmee komt ook je salespagine tot een eind! Probeer ook zeker niet meer dan één call-to-action in je pagina’s op te nemen. Dit zorgt alleen maar voor twijfel bij de bezoeker van je website en twijfel leidt eigenlijk nooit tot een aankoop. Schrijf dus nu in je notities:

De perfecte salespagina

Stap 1: Begin bij het probleem en pitch jouw oplossing.

Stap 2: Overtuig mensen van jouw autoriteit met reviews, jouw ervaring en andere onderbouwingen voor je claims.

Stap 3: Tackle belangrijke redenen waarom mensen je product niet willen kopen

Stap 4: Verkopen maar (en maak gebruik van verliestaal!).

Pak deze notitie erbij wanneer jij je volgende salespagina gaat schrijven. Als jij deze stappen volgt weet ik zeker dat jouw pagina’s beter gaan converteren dan hiervoor!

 

Bonustip: weet naar wie je schrijft!

Met het tips model heb jij binnen 4 stappen een sterke salespagina. Maar je maakt deze pagina pas ijzersterk als jij het ook in de juiste tone of voice schrijft. De eerste stap naar de perfecte tone of voice is jouw ideale klant definiëren. Hoe je dit doet leg ik uit in mijn GRATIS definieer jouw ideale klant training. Enne nee, deze training is geen verkapte sales pitch voor een betaalde cursus of een van mijn andere diensten, dat beloof ik!

Ik hoop dat je met deze informatie betere teksten voor jouw onderneming gaat schrijven. Heb je nog vragen of loop je tijdens het schrijven toch even vast? Laat dan een comment achter op deze blogpost of stel een vraag in onze Facebookgroep ik help je graag verder!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *