Marketing 101 voor ondernemers: E-mailmarketing is waar het geld wordt verdiend, maar waarschijnlijk ben jij sceptisch. Veel ondernemers hebben het idee dat e-mailmarketing dood is en dat social media marketing nu is waar “het gebeurt”.
(Wat dat “het” is moeten mensen mij toch eens gaan vertellen…)
E-mailmarketing, dat is toch gewoon een soort duffe nieuwsbrief die iedereen direct in zijn prullenbak dondert?
Als je het zo aanpakt wel ja! Maar als jij e-mailmarketing strategisch inzet kan het je voorspelbare omzet opleveren. En als jij je niet bezighoudt met deze vorm van marketing laat je heel veel kansen en geld liggen.
Tja, het is misschien niet sexy. En ook helemaal niet zo zichtbaar als Instagram volgers. Maar mensen die op jouw e-maillijst staan, daar ga jij je volgende omzetdoel mee halen!
Het belang van een goede e-maillijst
Nu zijn de mensen die zeggen dat e-mailmarketing dood is natuurlijk niet helemaal gek. De tijden van e-mailadressen in bulk kopen en dan maar schieten met hagel om hopelijk wat te verkopen zijn echt voorbij. Maar dat betekent niet dat verkopen per mail zelf een dood medium is.
Sterker nog, e-mailmarketing is iets waar je in mijn optiek NU mee moet beginnen. Instagram volgers of Facebook likes zijn namelijk leuk, maar je volgers zijn hier alleen maar omdat Facebook of Instagram dat “toestaat”. Als morgen het algoritme verandert, je account wordt gehackt of de app uit de lucht gaat ben je al deze mensen kwijt en heb je geen enkele manier om ze nog te bereiken.
Misschien klinkt dat een beetje alsof ik me kan aanmelden bij het programma Doomsday Preppers, maar in mijn ogen is alleen vertrouwen op het algoritme van verschillende social media een risico dat je niet hoeft te lopen.
Met een goede e-maillijst heb je altijd een manier om contact te maken met “je lijst”. Wanneer jij je lijst goed hebt opgebouwd is het daarnaast ook een bron van potentiële klanten die écht op je zitten te wachten.
Oké, e-mailmarketing dus. Hoe bouw je nu zo’n lijst op?
Hoe je precies zo’n lijst opbouwt is voor iedere ondernemer anders. Maar de algemene regel is dat je mensen die op jouw maillijst staan iets moet geven wat ze anders niet krijgen. Zo krijgen mijn BMD Insiders extra tips, tricks, kortingen en gratis trainingen die mijn gewone volgers niet krijgen.
Geen suffe nieuwsbrief dus die direct wordt weggegooid. Maar waardevolle content die ze echt verder helpt!
Wat dat is voor jouw bedrijf kan ik zo niet zeggen, iedere ondernemer is daarin uniek. Maar ik weet zeker dat er ook voor jouw bedrijf iets te bedenken valt waarom iemand NU ingeschreven moet staan op jouw e-maillijst!
Goed, stel dat je jouw unieke reden al hebt bedacht dan is het nu tijd om mensen ook daadwerkelijk op die lijst te krijgen. Het eerste wat je moet doen is mensen vertellen dat die lijst überhaupt bestaat. Gebruik dus social media, jouw website, je fysieke winkel of je visitekaartje om mensen te vertellen dat jij iets nieuws hebt wat ze nog meer waarde gaat bieden. Wees creatief en meld het niet één keer, maar meerdere keren zodat je zeker weet dat niemand het gemist heeft.
Daarnaast kun je een gratis weggever maken. Een voorbeeld hiervan is mijn Instagram Challenge. Mensen konden zonder op mijn maillijst te komen zich inschrijven voor deze challenge, maar willen ze echt alles eruit halen en extra tips en tricks krijgen? Dan moeten ze zich aanmelden voor BMD Insiders.
Wees verder creatief, er zijn vast nog talloze manieren te bedenken waarop jij mensen kan aansporen om op jouw lijst te komen staan. Heb je wat mensen op je lijst staan en bied jij ze echte kwaliteitscontent? Dan kun je ze natuurlijk ook vragen om dit te delen met anderen. Als jij hun leven echt leuker of makkelijker maakt willen ze dit vast met vrienden delen! Zorg dus dat jij in je mails ook een opt-in verwerkt die ze kunnen doorsturen aan hun vrienden, familie en collega’s.
En hoe kun je hier nu geld aan verdienen?
We hebben nu vooral gesproken over hoe we mensen op je lijst krijgen. Maar ik had natuurlijk ook gezegd dat je hier daadwerkelijk geld mee kan verdienen. Dat moet je overigens echt zien als een stap twee. Wanneer jij namelijk na inschrijving direct mensen gaat bestoken met verkoopmailtjes hebben je inschrijvers helemaal geen toegevoegde waarde en schrijven ze zich direct weer uit.
Bouw dus eerst echt een relatie op en zorg dat ze precies weten waarin jij de expert bent of waar jij ze bij kunt helpen. Dit is voor je lezers van waarde, want dat is waarvoor ze zich hebben ingeschreven. Zo geef ik echt heel veel tips en tricks gratis weg, met deze mails kunnen mensen direct aan de slag met hun online marketingstrategie. Wanneer je ze deze waarde hebt geleverd kun je ze nog meer gaan aanbieden, maar dan nu wel betaald.
Mensen hebben nu al laagdrempelig kennis met je gemaakt en ze weten wat ze van je kunnen verwachten. Het is nu dan ook veel minder moeilijk om ook een betaald product van je af te nemen – Ze kennen je al en kopen niet langer van “een vreemde op het internet”.
Deze methode heeft zich keer op keer al bewezen en is het kloppende hart van e-mailmarketing. Ja de suffe nieuwsbrief is hartstikke dood (ik weet niet eens of die ooit echt geleefd heeft), maar een mooie lijst met mensen waar jij kwalitatief e-mailcontact mee hebt? Dat is springlevend!
(p.s. Wil jij ook BMD Insider worden? Dat kan hier! )