Je moet als bedrijf bloggen! Of dat is in ieder geval wat er door mensen wordt geroepen. Content is belangrijk, maar is bloggen echt verplicht voor jouw business?
Laat ik beginnen bij het begin: content is nog altijd king. Maar wel content waar goed over is nagedacht. Bloggen is voor veel bedrijven de enige vorm van “contentmarketing” die ze doen. Ze schrijven eens in de zoveel tijd een blog, knallen deze live en schrijven bijbehorende posts op social media. Het zorgt voor een beetje respons en op de langere termijn is ze beloofd dat het zal zorgen voor een betere ranking in Google. Helaas komen veel bedrijven na een tijd lang zwoegen tot de conclusie “dat bloggen toch niets voor ze is”. De blog wordt opgedoekt of (nog erger) blijft voor altijd op de website bestaan maar wordt niet meer geüpdatet. Zonde, want een blog past zeker nog wel in de contentstrategie anno 2017. Alleen moet je er wel een beetje slim mee omgaan…
Wat voor waarde bied jij je lezers?
Wanneer jij op je blog alleen maar halve informatie deelt of “nieuws” vanuit je bedrijf zal niemand je blog gaan lezen. Er is zoveel gratis content in omloop dat je wel wat bijzonders moet aanbieden om mensen naar je blog te trekken. Zeker als dat de enige vorm van contentmarketing is die je doet!
Denk goed na over je doelgroep, waar willen zij over lezen en heeft dat raakvlakken met jouw dienst of product? Hoeveel anderen doen dit, en hoe onderscheidt jouw content zich hiervan? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen vóór je een bedrijfsblog begint. Misschien kom je dan tot de conclusie dat je beter whitepapers kunt schrijven, of dat infographics en YouTube video’s beter passen bij je doelgroep.
Dit betekent overigens niet dat je dan helemaal niet meer hoeft te bloggen. Je kunt ook blogs inzetten voor vragen die jouw doelgroep heeft, longtail-zoekwoorden of misschien een soort portfolio? De mogelijkheden zijn eindeloos. Hoe en wanneer jij je blog inzet is dus iets waar je goed over na moet denken en wat je moet verwerken in je (online)marketingstrategie.
Het probleem met de meeste bedrijfsblogs
De blog wordt bijgehouden door een medewerker die nog 100 andere taken heeft. Het bloggen schiet er zo weleens bij in en ook de kwaliteit laat wat te wensen over. Logisch, want “even een stukje typen” is vaak moeilijker dan men op het eerste gezicht denkt. En zo komt de blog dan onderop de stapel van klusjes… Zonde! Want wanneer je een copywriter benadert voor terugkerende blogs hoeft het helemaal geen grote kostenpost te zijn. Zo sla je direct twee vliegen in een klap: je medewerkers kunnen doen waar ze goed in zijn en een professional werkt aan de waarde van je blogs. Met een copywriter kun je een goed contentplan opstellen en zorgen dat jouw blogs waarde hebben voor jouw doelgroep.
En bloggen voor SEO dan?
Bloggen voor SEO was hot in 2013! En, begrijp me niet verkeerd het is nog steeds mogelijk om goed te ranken met blogposts. Echter is het alleen blind “bloggen voor SEO” niet meer van deze tijd. Bloggen verdient een plaatsje binnen je strategie als het bij je doelgroep en dienstverlening past. Zoekmachines kijken tegenwoordig naar een mix van content, alleen bloggen voor SEO is allang niet meer genoeg. Puur voor de ranking kunnen we ook nog wel andere fratsen uithalen. Maar dat is misschien voer voor een nieuwe blogpost…