Kies niet standaard voor zakelijk taalgebruik

Leef jij nog altijd in de veronderstelling dat je website vooral een hele zakelijke uitstraling moet hebben? En wil je vooral “zakelijk taalgebruik” op al je online kanalen? Dan mis jij misschien een goede manier om een persoonlijke relatie aan te gaan met je klanten.

Tegenwoordig zijn we meer connected dan ooit. Dit betekent dat potentiële klanten en nieuwe medewerkers ook kijken naar je online aanwezigheid en op basis daarvan een oordeel vellen over de bedrijfscultuur en of jij de moeite waard bent als bedrijf.

Is zakelijk taalgebruik dan echt zo slecht?

Maar wat is er dan mis met “een zakelijke uitstraling”?

In de basis niets. Alleen de meeste “zakelijke uitstralingen” zijn exacte kopieën van elkaar. Als je de “zakelijke teksten” van concurrenten naast elkaar legt is het vaak onmogelijk om aan te wijzen welke tekst van wie is. Dit betekent dat je niet herkenbaar bent in je communicatie en daardoor dus ook snel vergeten wordt.

Dit is natuurlijk nooit de bedoeling van (online)marketing. Je geeft veel geld uit aan je website, teksten en marketing.

En dit doe je niet om niet herkend en vergeten te worden…

Een zakelijke uitstraling is dus prima een eenheidsworst is alleen niet de bedoeling. Het is daarom belangrijk om je ideale klant in gedachten te houden wanneer je de persoonlijkheid van je bedrijf gaat uitwerken. Wat voor baan heeft deze klant, hoe praat hij en wat zijn z’n interesses?

Door dit te weten kun je een unieke tone of voice creëren die aansluit bij je doelgroep en doelstellingen.

Oké geen eenheidsworst en niet te zakelijk dus, maar hoe ziet een goede tekst er dan uit?

Dat is voor ieder bedrijf en iedere website anders. Voor een goede, passende tekst kijk ik in ieder geval naar de volgende twee punten:

  • Hoe wordt er binnen het bedrijf gesproken met klanten en collega’s?

Een bedrijf heeft van nature al een eigen tone of voice. Luister maar eens naar hoe je collega’s met elkaar of met klanten praten. Vaak kun je hier al patronen, veelgebruikte woorden en stijl uit opmaken. De teksten op je website moeten hierbij aansluiten, dit is immers de identiteit van je bedrijf. Mensen moeten geen duidelijk verschil voelen tussen zakendoen met je online en offline entiteit.

  • Wie is de ideale klant en hoe communiceren zij?

Ook bij teksten is de doelgroep ontzettend belangrijk. Zij moeten zich namelijk ook herkennen in de teksten op jouw website. Voor hen moet de tekst lezen zonder te veel twijfels en vraagtekens. Maak een tekst dus niet te vaktechnisch en gebruik alleen jeugdig taalgebruik als dit ook écht bij je doelgroep past.

Wanneer jij deze twee dingen voor jezelf duidelijk hebt wordt het al veel makkelijker om de juiste tone of voice te bepalen.

En als die toon dan toch (een beetje) zakelijk is? Geen probleem! Zolang jij het unieke geluid van jouw bedrijf laat horen en ervoor zorgt dat je content maakt die mensen bijblijft!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *