Houd deze 4 dingen in je achterhoofd wanneer je content creëert

Content is king, daarom stappen veel bedrijven over naar een marketingstrategie waar kwalitatieve content de boventoon voert. Top! Alleen zijn er wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden in je contentmix.

1.    In welke fase zit je bezoeker?

Is je potentiële klant aan het oriënteren, vergelijken of is hij al klaar voor een aankoop? Veel bedrijven zie je adverteren met teksten zoals “koop nu” of “vraag een gratis proefpakket aan”. Leuk als je potentiële klant in de aankoopfase zit, maar voor iemand die aan het oriënteren is gaat dit vaak wel te ver. Deze klant jaag je weg en komt (waarschijnlijk) niet meer terug.

Maak handig gebruik van verschillende trackingpixels en creëer content voor iedere fase. Zo kun je beter inspelen op de behoefte van de gebruiker en is de kans op (toekomstige) conversie groter.

2.    Op welk kanaal ga je de content plaatsen?

Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, YouTube of misschien je eigen nieuwsbrief. Elk kanaal vraagt om een eigen aanpak. Je kunt content vaak prima hergebruiken, maar laat het wel aansluiten op het kanaal dat je gebruikt. Iets dat werkt op Facebook hoeft niet te werken op Instagram en een top bericht in je nieuwsbrief is niet perse een geweldige post voor LinkedIn. Leer de kanalen die je gaat gebruiken goed kennen en maak content die perfect aansluit op deze kanalen.

3.    Past de content bij je bedrijf?

Vloggen is hip, daarom zie je steeds meer bedrijven ook “bedrijfsvlogs” introduceren. Maar deze vorm van content past niet bij iedereen, net als dat bloggen niet bij ieder bedrijf past. En als jouw doelgroep niet op Instagram zit hoef je er als bedrijf ook niet aanwezig te zijn. Kijk dus niet alleen naar wat “hip” is maar ook naar wat past bij je bedrijf. Maak dus geen vlog omdat dat hip is, ga niet op Facebook Live omdat dat “moet”. Maak een Instagram account aan omdat dat is waar je doelgroep zit of koop een advertorial in een blad dat door jouw gebruikers wordt gelezen. Open een Facebookgroep om écht met je klanten te communiceren en laat kanalen waar je niets mee kan lekker links liggen. Omdat alles tegenwoordig “kan” betekent het nog niet dat alles moet.

4.    Wat vindt Google van je content?

Google blijft ’s werelds grootste zoekmachine en daar wil je natuurlijk wel goed in gevonden worden. Hoe je dat doet? Door handig gebruik te maken van SEO! Voor alle content op je website en bijvoorbeeld ook YouTube is het belangrijk om te optimaliseren voor de zoekmachine-gigant. In deze checklist ga ik je niet vertellen waar je allemaal op moet letten, dat is voer voor een nieuwe blogpost, maar gelukkig is er online al ontzettend veel geschreven over SEO. Na een korte (oké misschien niet “kort”) zoekopdracht kun je tal van lijstjes en e-books vinden om je eerste stappen met SEO te zetten.

Content creëren is hartstikke belangrijk voor je bedrijf en ook nog eens hartstikke leuk om mee aan de slag te gaan! Houd deze vier pijlers in je achterhoofd wanneer je aan de slag gaat en zie jouw bedrijf groeien door het gebruik van de juiste contentmix. Kom je er niet uit? Dan kun je mij altijd een mailtje sturen om te sparren over de content mogelijkheden voor jouw bedrijf!

 

Foto: pexels.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *