We zijn bezig met de eindsprint, 2018 komt steeds dichterbij. Wat worden de social media trends van 2018 en zijn er dingen die we in het nieuwe jaar echt gedag kunnen zeggen? Het blijft altijd een beetje koffiedik kijken, maar wanneer je de markt een beetje in de gaten houdt kun je de volgende trends ontdekken.
Live en tijdelijke content
“Schaarste creëert een gevoel van urgentie bij (potentiële) klanten” een oeroud principe dat tot op de dag van vandaag waar is. Live en tijdelijke content speelt hier goed op in. Mensen moeten je goed volgen om niets te missen en wanneer je goede content levert zal je ontzettend hoge engagement hebben met je kijkers. Zet de schaamte dus opzij en begin met Facebook , Instagram of YouTube live!
Nog meer video
In 2017 werd video al steeds belangrijker in je marketingmix. In 2018 kun je er eigenlijk niet meer omheen. Online video content wordt steeds belangrijker gevonden door Google, de verschillende social media platformen én (niet onbelangrijk) je bezoeker. Tijd om video dus in te zetten voor jouw bedrijf.
AI en Automated response
Artificial intelligence en automated responses worden steeds beter. Ik voorspel dan ook dat 2018 het jaar is waarin we het niet meer weg kunnen denken uit onze marketingstrategieën. Zelf heb ik leuke automated responses toegepast voor een werving & selectie campagne op Facebook. Door een paar gerichte vragen te stellen nadat ze een Facebook chat begonnen, was er meer response en kon de klant ook duidelijker de juiste kandidaten filteren.
Dit is natuurlijk maar één kleine toepassing, maar met de ontwikkelingen die er nog aan zitten te komen ben ik benieuwd naar de creatieve manieren waarop bedrijven dit gaan toepassen.
Van grote naar micro-influencers
Waar de afgelopen jaren de grote influencers nog veel budget kregen zie je nu steeds meer de shift naar micro-influencers. Dit zijn online influencers met een kleinere en loyalere fanbase. Door met de juiste micro-influencers samen te werken kan een merk veel gerichter adverteren in een niche dan wanneer ze “met hagel schieten” bij een grote influencer. Dit soort campagnes zijn dubbel interessant voor bedrijven omdat ze vaak ook goedkoper zijn dan wanneer je aanklopt bij een influencer met duizenden of soms wel miljoenen volgers.
Instagram Advertising
Hoewel mensen nu al op Instagram adverteren denk ik dat de echte impact pas in 2018 zal komen. Instagram heeft namelijk steeds meer functionaliteiten waardoor je ook zonder advertenties door kunt klikken naar websites of YouTube video’s. Hierdoor wordt “doorklikgedrag” steeds natuurlijker voor consumenten en wordt adverteren op het platform interessanter voor jou als ondernemer.
Met de trends in beeld wordt het tijd om jouw strategie goed te bekijken. Welke pas jij al toe en welke kanalen passen eventueel ook bij jouw bedrijf. Ga in ieder geval niet lukraak nieuwe trends inzetten omdat het trends zijn, blijf trouw aan je marketingstrategie en pas trends toe waar ze passen.