Als ik zoveel gratis informatie weggeef huurt niemand mij meer in!

Contentmarketing is informatie weggeven

Bij contentmarketing draait het allemaal om het delen van waardevolle content. Wat waardevolle content is verschilt een beetje per branche en bedrijf. Maar over het algemeen kun je stellen dat waardevolle content antwoord geeft op de brandende vragen (of behoefte) van de doelgroep.

In mijn geval beantwoord ik dus allerlei marketingvraagstukken en help ik mensen om hun online marketingstrategie op te zetten. Dit doe ik doormiddel van blogs, video’s, weggevers, Instagram Q&A’s en in de toekomst ook een podcast!

Ik probeer er altijd voor te zorgen dat mijn content voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is zodat iedereen die wat wil leren over marketing dat ook kan. Want uiteindelijk is dat mijn doel, kleine ondernemers de voordelen van een marketingafdeling geven. Zonder dat ze iedereen hoeven aan te nemen en te onderhouden als medewerker 😉!

In het begin vond ik dat soms nog wel spannend. Want als ik al mijn kennis gratis weggeef, waar zouden mensen dan nog voor moeten betalen? Dan hebben ze mij toch helemaal niet meer nodig?

En het is een vraag waar veel ondernemers mee worstelen (naast “ben ik wel interessant genoeg, maar daarover in een andere blog meer). Je hoeft natuurlijk niet al je bedrijfsgeheimen prijs te geven, maar je moet wel content delen waar mensen weer mee verder kunnen.  

“Maar als ik zoveel informatie gratis weggeef, dan huurt niemand mij meer in!”.

Dat is de angst van veel ondernemers. Want als jij ze vertelt hoe het moet, gaan ze het zelf doen en sta jij uiteindelijk met lege handen. Toch heb ik het tegendeel ondervonden. Hoe meer ik gratis met mensen deel, hoe meer ik er voor terug krijg. Misschien niet direct op dat moment, maar als ik het over het hele jaar bekijk heeft het me zeker wat opgeleverd.

Zo heb ik uit mijn gratis strategiesessies betalende klanten overgehouden. Niet direct hoor. Ze gingen eerst zelf aan de slag met de tips en tricks die ik ze had gegeven. Maar toen ze zagen dat het werkte kwamen ze terug. Of ik het allemaal nog wat meer kon professionaliseren voor ze. Of ze wilde nog een paar strategiesessies, maar nu dan wel betaald!

En ook door mijn blogs, Instagram Challenge en het gratis advies dat ik geef via Instagram en Facebook (serieus, als je een vraag hebt mag je ‘m gewoon stellen!) krijg ik nog altijd nieuwe betalende klanten.

Weten hoe je iets moet doen en het vervolgens ook zelf doen zijn namelijk twee verschillende dingen. Zo vertel ik mensen graag over het belang en de mogelijkheden van betaald adverteren. Hoe je slim gebruik kan maken van de Facebookpixel en hoe je Instagram en Facebook ads samen kunt laten werken. Ook vertel ik graag over de waarde van blogs en e-maillijsten en hoe je deze inzet om altijd een stroom aan potentiële klanten binnen te halen.

En op dat moment zijn ondernemers ook heel erg blij met die informatie!

Alleen wanneer het aankomt op de uitvoering of hoe het in hun specifieke geval werkt. Tja, daar hebben ze dan vaak tóch de specialist even bij!

Vergeet niet dat je door het delen van deze informatie ook laat zien dat jij weet waar je over praat. Dat je niet alleen een titel op jezelf hebt geplakt, maar dat je dit ook echt in de praktijk weet te brengen.

GEEF dus die kennis gratis weg, je zal echt niet in de kou komen te staan. Want als professional weet je zelf ook dat het voor iedereen toch altijd weer net een beetje anders is. En dat optimalisatie van “standaardformules” ook weer specialistenwerk is.

Wanneer jij je doelgroep in gedachten houdt, is er ook altijd weer iets nieuws om te delen. De markt verandert en er zijn altijd nieuwe vragen (of oude vragen die je opnieuw kunt beantwoorden) en behoeftes waar je aan kunt voldoen. Zo word dat rijtje “contentonderwerpen” dus nooit helemaal uitgeput en kun jij consequent waardvolle en authentieke content blijven delen. En laten die drie dingen nu net de sleutel zijn tot top content!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *