Moet je eigenlijk nog wel bloggen?

Moet je eigenlijk nog wel bloggen

Bloggen is dood, dus doekt iedereen de bedrijfsblog op en gaat over op YouTube of de podcast. Dus wanneer ik aan mijn klanten vertel dat het tijd is om blogs te gaan schrijven krijg ik standaard de vraag:

Moet je eigenlijk nog wel bloggen? Is bloggen niet allang dood?

En ergens moet ik ze gelijk geven. De tijd dat je elke dag je favoriete blogs afging en dat je precies wist wanneer iemand ging posten is wel voorbij. Maar bloggen is daarmee niet dood, het heeft alleen een andere plek gekregen in je contentmix.

Waarom bloggen nog belangrijk is en welke rol het kan spelen in je (online)marketingplan deel ik graag met je in deze blogpost.

Het is een goede eerste kennismaking

Wanneer we het over sales funnels hebben is een blog nog altijd een goede eerste stap in je salesfunnel. Mensen die een blog lezen over een bepaald onderwerp zijn zeker geïnteresseerd in dat onderwerp en kun je dus stapsgewijs meer van jouw content gaan aanbieden. Omdat een blog lezen vaak sneller gaat dan een podcast luisteren of een YouTube video kijken, is het een goede en laagdrempelige manier om jezelf voor te stellen aan mensen.

“Hallo, wil je even mijn blog lezen over een onderwerp dat je intresseert” is veel makkelijker te verkopen dan.

“Hoi je kent me niet maar wil je even naar mijn geweldige content van +/- 15 minuten luisteren?”

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, mensen koud naar je podcast of YouTube kanaal sturen, maar ze een beetje opwarmen met een blogpost is meer dan eens effectief gebleken in campagnes die ik heb gedraaid.

De content heeft een langere houdbaarheidsdatum

Een blogpost schrijf je een keer en blijft voor altijd aan te passen aan “de nieuwe werkelijkheid”. Wanneer ik nog een voordeel van bloggen bedenk (of wanneer er eentje verouderd raakt) kan ik deze post makkelijk aanpassen zonder al te veel werk.

Hierdoor kunnen bepaalde blogposts echte evergreens worden waar je jarenlang de vruchten van plukt. Op mijn persoonlijke blog was een van de best gelezen artikelen eentje over hoe je kip in de actifry maakt (haha, ja echt!), die post komt uit 2014! En mensen die die blog lezen klikken vaak ook nog door naar andere actifry recepten. Dit laat dus wel zien dat de bloggerscene misschien veranderd is, maar mensen zoeken nog altijd naar het antwoord op hun vragen en een blog is een prima manier om vragen te beantwoorden.

Je kunt dit soort informatie ook kwijt in een podcast of YouTube video – niemand zegt dat je het niet beide kunt doen – maar een blogpost is zo aangepast terwijl je voor een aanpassing in een video of podcast vaak alles opnieuw moet opnemen.

Je hebt complete controle over de UX

Wanneer je een video of podcast wilt verspreiden kun je het beter niet alleen op je eigen website hosten. Gelukkig zijn er verschillende prachtige platformen die het mogelijk maken om jouw mooie stukje content naar de wereld te zenden.

Er is alleen een kleine maar…

Jij hebt helemaal geen controle over de user experience up deze websites. Hierdoor is het halen van conversies uit bijvoorbeeld een podcast of YouTube video moeilijker en is het retargeten van kijkers/luisteraars ook niet zo eenvoudig als dat is wanneer iemand een blogpost op jouw website heeft gelezen.

Het geeft je inzichten waar je op je andere kanalen weer wat mee kan

Wanneer je blogt over verschillende onderwerpen is het ook een mooie tool om te zien wat aanslaat bij je doelgroep en wat niet. Omdat het maken van een blog vaak veel minder tijd kost dan het opnemen van een video of podcast, is een blog de ideale manier om de interesse van je doelgroep te testen over een bepaald onderwerp.

Is je blogpost een grote hit?

Dan kun je altijd nog meer de diepte in gaan met een podcast, YouTube video of misschien zelfs een fact sheet, werkboek of andere downloadable die je weer kunt gebruiken om je e-maillijst uit te bouwen.

Dus, moet je eigenlijk nog wel bloggen of is het hartstikke dood?

Bloggen is nog altijd een prachtige tool om informatie met je doelgroep te delen. Moet je nog een blog beginnen om puur en alleen met die blog, adsense en gesponsorde content geld te verdienen?

Ik denk het niet…

Niet dat het helemaal onmogelijk is, alles KAN. Maar ik denk dat die vorm van bloggen wel over zijn hoogtepunt heen is.

Bloggen om informatie te delen en mensen kennis te laten maken met jou als ondernemer daarentegen helemaal niet “dood”, het is met alle mooie retargeting mogelijkheden van tegenwoordig nog springlevend.

Dus ja, wat mij betreft heeft een blog zeker nog meerwaarde en moet je er zeker ruimte voor reserveren in je marketingmix. Ga dan alleen wel voor kwaliteit, dus beantwoord de vragen van je doelgroep. Met alleen maar elke dag iets online zetten red je het tegenwoordig echt niet meer.

Dit wil je vast ook lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *