Wanneer je veel tijd heb besteed aan een tekst, wil je natuurlijk wel dat mensen het lezen. Want als mensen je pagina niet lezen… waarom heb je de tekst dan geschreven?
Omdat ik niet wil dat jou teksten verspilde moeite zijn, ga ik je vandaag helpen! In dit artikel deel ik 5 veel gemaakte fouten wanneer het aankomt op copywriting en manieren om ze te voorkomen!
Je tekst heeft geen doel
Ik wilde dit punt eerst gewoon onderdeel maken van de intro. Maar ik weet ook dat sommige mensen HEEL snel doorscrollen naar de tips en ik vond het zonde als dit dan zou blijven liggen, dus krijgt-ie toch zijn eigen tussenkopje.
Iedere tekst die je schrijft moet een doel hebben. Of het nu informeren of verkopen is, een tekst zonder doel wordt sowieso niet gelezen. Want een tekst zonder doel voelt ook vrij doelloos voor de lezer.
Als ik niet weet wat ik uit een tekst ga halen, waarom zou ik dan mijn tijd verspillen met het te lezen?
Bedenk je dus voor het schrijven altijd “wat wil ik met deze tekst”.
Ga je mensen informeren? Vraag je dan duidelijk af wat de waarde is van deze informatie voor de lezer en zorg dat dat ook vroeg in de tekst duidelijk wordt.
Je tekst heeft teveel fluff of is passief geschreven
Omdat iedere marketeer tegenwoordig aanraadt om vooral ZO VEEL MOGELIJK te schrijven, zijn er veel teksten met fluff.
Ook wel overbodige blablabla genoemd.
Probeer weg te blijven van hele lege teksten en kom snel tot de kern. Probeer weg te blijven bij vaagheden zoals “Met onze proactieve houding, transparantie en kennisdeling hebben wij het DNA dat zorgt voor een cursus waar je echt wat aan gaat hebben”
Want, wat zeg je in dit soort zinnen nou eigenlijk?
En worden dit soort vage woorden niet veel te veel gebruikt tegenwoordig?
Dan zijn er ook nog de passieve teksten (dit verdient nog een keer een eigen blogpost), deze zorgen er vaak per direct voor dat mensen in slaap vallen.
Behalve dat je tekst door de passieve toon langer wordt, kom je ook nog eens onzekerder over. Toch is de verleiding groot; door je teksten passiever te maken heb je het gevoel dat je de juiste nuance aan kunt brengen. Daarnaast worden je teksten dus langer. En langere teksten betekent dat Google ook helemaal blij wordt, toch?
Nouja…
Google wil uiteindelijk OOK dat mensen je pagina ook daadwerkelijk lezen, dus met alleen een lange, wollige tekst kom je er niet.
Dus niet: “Wanneer je mijn training gaat volgen, kun je een betere marketeer worden.”
Maar wel: “Volg mijn training en word een betere marketeer”
Je tekst heeft meer dan een doel
Naast teksten zonder doel heb je ook teksten met meer dan een doel. “Vraag de brochure aan” “boek nu een consult” “koop onze training”. Dit zijn drie doelen en moeten dus ook drie verschillende pagina’s hebben.
Ja, ook in die ene uitzondering die jij nu bedenkt.
Want natuurlijk zijn er mensen die misschien als ze het een niet willen, het andere wel willen hebben.
Maar die kun je op een andere manier nog wel bereiken…
Een pagina heeft één call-to-action. Wanneer je meer dan een call-to-action op je pagina hebt staan geef je mensen keuze. En wanneer mensen keuze hebben, komt er twijfel.
“Zal ik de brochure aanvragen of toch direct de training kopen?”
En bij twijfel gaat de muis al heel snel naar het rode kruisje (of bolletje) linksboven (of dan dus rechtsboven) want “dat beslissen ze later wel”.
Doei potentiele klant.
Natuurlijk mag je linkjes plaatsen naar andere relevante pagina’s, maar laat je teksten alsjeblieft maar over een ding gaan. Zo leid je mensen moeiteloos naar jouw call-to-action en zal je conversie per pagina omhoog gaan.
Je pagina is onoverzichtelijk en voelt “moeilijk”
Vroeger waren websites een lange lap tekst zonder afbeeldingen, alinea’s en tussenkopjes. Sommige websites zijn in die tijd blijven hangen.
Dit maakt je content onoverzichtelijk en het voelt als een opgave om het helemaal af te lezen. Ain’t nobody got time for that!
Mensen willen snel de juiste informatie kunnen vinden, dus zorg dat je gebruikmaakt van witruimte, afbeeldingen, tussenkopjes en video om je content makkelijk aan te laten voelen.
Je gebruikt geen emotie in je tekst
Niemand wordt blij van droge feiten en voordelen, probeer dus mensen op je pagina altijd mee te nemen in een verhaal. Leg uit wat hun voordeel is bij het doel van jouw pagina en probeer dat ook meerdere malen in de tekst te herhalen.
Zo motiveer je mensen in feite om hun aandacht erbij te houden en tot het einde door te lezen.
Want jij geeft echt waarde tot aan de laatste regel van je pagina.
Kortom:
- Geef je pagina een duidelijk doel
- Blijf weg van fluff en schrijf actief
- Probeer niet meerdere doelen in één pagina te stoppen
- Hou het overzichtelijk
- Gebruik emotie in je tekst
Wanneer je deze vijf richtlijnen langs je teksten houdt weet ik zeker dat je meer lezers vast weet te houden!